Veličanstveni zaključak trostruke izvedbe Večernjih Claudija Monteverdija

by pro 13, 2023Domaća glazba, Vijesti

Sinoćnjim nastupom u ciklusu Sfumato u Laubi, Zbor HRT-a pod vodstvom svojega šefa dirigenta Tomislava Fačinija, uz pridruženi instrumentalni ansambl Concerto dei Venti i naše glazbenike Mariju Andrejaš, Leu Sušanj Lujo, Pavla Mašića i Izidora Erazema Grafenauera, zaključio je ciklus od tri izvedbe veličanstvenog remek-djela ranoga baroka – Vespro della Beata Vergine Claudija Monteverdija.

Nakon izvedbi u splitskom Hrvatskom domu 8. prosinca te riječkom Hrvatskom narodnom kazalištu 10. prosinca, zagrebačka izvedba i interes publike za istu, potvrdili su zadivljujuću bezvremensku dimenziju djela objavljenog u Veneciji prije više od četiri stoljeća. Monumentalno Monteverdijevo ostvarenje jedno je od najraskošnijih i najambicioznijih vokalno-instrumentalnih ostvarenja sakralne glazbe ranog baroka.

Tiskano u Veneciji 1610., u sebi sadrži inovativne i hrabre postupke kojima je autor spajao tradicionalne i nove tehnike. Cantus firmus nasuprot slobodnim strukturama, opsežan zborski, pa i višezborski slog nasuprot manjim ansamblima solista, pjevanje u kontrapunktu nasuprot dijalogu, concertato stil koji spaja vokalne s neovisnim instrumentalnim, često virtuoznim, dionicama nasuprot a cappella pjevanju, samo su neke od tehnika koje je koristio suprotstavljajući ih i kombinirajući sa zaključkom u veličanstvenom Magnificatu.

Raskoš i raznolikost postupaka i stilova, odmak od tradicije i opseg djela, i danas zbunjuju stručnjake, te ga izdižu daleko iznad standardnog sakralnog repertoara 17. stoljeća. Cjelovita koncertna izvedba, kakvoj smo svjedočili sinoć u trajanju od oko sat i pol vremena, doista je izuzetan glazbeni događaj.

„Nije zapravo potrebno da publika shvati tehnike, stremljenja i motive zašto je Monteverdi tako to napravio, dovoljno je da bude izložena tom bogatstvu izraza, iznenađenja, neuobičajenih obrata glazbe koja je naoko očekivana, a onda se dogodi nešto sasvim drugačije. To je strahovito pametno napravljeno u dramaturgiji izmjene sola, velikih komada i pompoznih dijelova, i onih sasvim skromnih. No glazba je cijelo vrijeme transparenta i lucidna. Ono čime ova kompozicija iznenađuje je modernost, da s onim što je na dispoziciji napravi neku drugačiju podjelu karata i da pokuša zagrebati u nešto fantastično, domišljato, maštovito, ali što nije samo sebi svrha već upravo izvire iz samog teksta, iz arhitekture kompozicije i iz toga da pruži slušatelju novu dimenziju iskustva“, otkrio je maestro Fačini uoči koncerta i izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatskoga radija u razgovoru s urednicom Zrinkom Matić.

U izvedbi su se iskazali solisti Zbora HRT-a: Danijela Perosa, Monika Cerovčec, Ivana Barun, Gorana Biondić Ruško, Natalija Kralj, Martina Borse, Loredana Medan, Nikolina Virgej Pintar, Siniša Galović, Tomislav Jukić, Želimir Panić, Luka Šindija, Tomislav Meštrić, Boris Beus i Vjekoslav Hudeček, dok su se našim instrumentalistima Mariji Andrejaš na violi, Lei Sušanj Lujo na baroknom violončelu (ujedno članicama Simfonijskog orkestra HRT-a), Pavlu Mašiću na pozitivu i Izidoru Erazemu Grafenaueru na teorbi pridružili članovi njemačkog gudačko-puhačkog ansambla za ranu glazbu Concerto dei Venti.

„Ono što je meni posebno drago u ovoj našoj izvedbi je da idemo gotovo u potpunosti s domaćim snagama, kao što i nastojim tijekom svojega mandata, i to po pitanju većih, manjih i srednjih sola. Velika je prednost da mi imamo ljude koji su to sposobni napraviti. Njihova versatilnost i prilagodljivost je svojevrsna kičma po kojoj se kompozicija kreće od početka do kraja. U instrumentalnom sastavu imamo gudače i puhače postavljene po jedan po dionici, dok u sastavu zbora imamo šest po dionici. Peteroglasni zbor je najmanji, a imamo još šest, sedam i osam glasova što se onda dijeli još i na manje sastave – kvartete, kvintete solista i na manja i veća sola“, maestro Fačini je pojasnio kompleksnost sastava koji se mijenja u gotovo svakome od 13 stavaka koji čine Monteverdijeve Vespere.

Osim izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatskoga radija čija snimka je dostupna na platformi HRTi, koncert se snimao i za Hrvatsku televiziju te će se emitirati na Badnjak, 24. prosinca u večernjem terminu Trećeg programa HTV-a.